Morgondagens monsterfälla botar sömnproblem

Dream_Play_small

Tänk en framtid där barn inte längre behöver frukta läskiga monster om natten. Martina Eriksson har utnyttjat plattformen för smartphones för att utveckla en pedagogisk monsterfälla för barn som plågas av mardrömmar. Appen är framtagen efter intervjuer med barnpsykologer, KBT-terapeuter, föräldrar och barn. Här berättar Martina om hur idén till att bygga en digital monsterfälla föddes.

"I mitt examensprojekt har jag tittat på hur mardrömmar påverkar barnens önskan och förmåga att sova. Alla påverkas vi av mardrömmar vid ett eller annat tillfälle. För barn i åldern 4-8 så upplever cirka hälften att mardrömmar sker så ofta att det påverkar deras lust och förmåga att sova."

"Den extrema osäkerhet som möter barnen varje gång de går och lägger sig i sängen kan vara skrämmande och på lång sikt kan det orsaka sömnlöshet, ångest, depression och både mental och fysisk tillväxt kan påverkas."

"Självklart är barns fantasi både kraftfull och komplex, den kan vara upphov till både glädje och rädsla. Jag tror att nyckeln är att kunna använda sin starka fantasi som ett verktyg för att övervinna dessa väldigt vanliga problem som drabbar många under barndomen."

"Tillsammans med barnpsykologer och mardrömspecialister skapade jag därför Dream Play. Det är ett barns första mardrömfångst-kit som består av en digital och fysisk produkt. Tanken är att ta barnet genom kreativa övningar som bygger på en psykologisk metod som kallas IRT- (Re-Scripting). Detta innebär att man försöker hjälpa dem att bearbeta mardrömmens innehåll och förändra och kontrollera dess utfall för att göra det mindre skrämmande."